De waarschuwingslampen op de turbines van windpark Windplanblauw gaan voortaan uit met de ingebruikname van het Aircraft Detection Lighting System (ADLS). Door toepassing van dit innovatief detectiesysteem worden de waarschuwingslampen op de windturbines die op het land staan alleen nog geactiveerd als een vliegtuig of helikopter in de buurt is. “Voor veel mensen is het een stuk prettiger als de rode lampen niet de hele tijd aanstaan. Het uitzicht over de polder – en later ook het uitzicht over het IJsselmeer – wordt er rustiger van. Ook flora en fauna hebben baat bij minder lichtvervuiling. Dat de lichten nu uitgaan, is dan ook een mooie uitkomst voor iedereen”, aldus Matthew May, projectmanager Vattenfall.

Wat is ADLS?

Het ADLS-systeem is een transpondersysteem dat het luchtruim rondom windturbines continu monitort. Dit systeem zorgt ervoor dat de rode waarschuwingslampen van de turbines alleen ingeschakeld worden wanneer dat nodig is, zoals bij het naderen van een vliegtuig of helikopter. Zodra het luchtvaartuig uit het detectiegebied vertrekt, worden de lampen automatisch uitgeschakeld. Hierdoor zijn de lampen minimaal zichtbaar, wat zorgt voor minder hinder voor omwonenden en voorbijgangers.

Hoe werkt het systeem?

Het systeem bestaat uit meerdere componenten, waaronder een antenne, transponder in het onderstation en een communicatienetwerk. Het vliegverkeer in de regio zendt signalen uit die worden opgevangen door de antenne. Via het communicatienetwerk worden de signalen vertaald naar de transponder in het onderstation. De transponderontvanger verwerkt deze signalen en geeft een ‘lichten aan’- of ‘lichten uit’-signaal.

Voor nu geldt dat de lampen op de turbines die op het land staan uit zullen gaan. Op een later moment geldt dit ook voor de verlichting van de turbines op het IJsselmeer. Hierover volgt later berichtgeving.

Opstartperiode ADLS-systeem

Hoewel het ADLS-systeem is ontworpen als ‘plug and play’, kan het in de eerste weken na ingebruikname voorkomen dat de lampen tijdelijk vaker aanstaan dan in de uiteindelijke beoogde situatie. Dit komt doordat de telecommunicatie en aansluiting op het netwerk nog moeten worden afgestemd, zodat de signalen op het juiste moment worden vertaald naar het ‘lichten aan’- of ‘lichten uit’-signaal.

Provincie Flevoland als partner in realisatie

“De realisatie van het ADLS-systeem is mede mogelijk gemaakt door de provincie Flevoland,” vervolgt Hans Wichink. “De provincie heeft een subsidieregeling in het leven geroepen voor dit soort innovatieve systemen. Vanuit onze drive om als goede buur concreet invulling te geven aan die rol, zijn wij aan de slag gegaan met de implementatie van dit systeem. Zo hopen we de overlast en lichthinder die sommige omwonenden ervaren waar mogelijk te verminderen. Dat de provincie ons hierin steunt, waarderen wij enorm.”

Melding bij hinder

Direct omwonenden die overlast ervaren, kunnen dit kenbaar maken via het meldingsformulier dat te vinden is op de website.